Контроль за правильністю роботи двигуна автомобіля, а також коректною роботою каталізатора може здійснюватися у вихлопній системі. Каталізатор або більш правильне визначення – каталітичний нейтралізатор, призначений для очищення від найбільш шкідливих домішок відпрацьованих газів. Щоб розуміти, що цей елемент системи вихлопу працює правильно, конструктори встановили у вихлоп спеціальний датчик, який носить назву лямбда зонд. Такий датчик ще має назву кисневий, і він зі свого боку може підказати, чи правильно формується паливна суміш, яка спалахує в двигуні, а також чи справний каталізатор. Як це працює?
Яку роль у вихлопній системі відіграє лямбда зонд?
Лямбда зонд здатний визначити кількість кисню, що проходить вихлопним трактом у момент роботи двигуна. Це значення він передає на комп’ютер, який може змінити склад паливної суміші або вказати на те, що каталізатор несправний. У разі поломки каталізатора, відповідна сигналізація загориться на приладовій панелі водія.
У сучасних автомобілях встановлюють два лямбда зонди:
один до каталізатора, так з’являється можливість вимірювання рівня вмісту кисню у відпрацьованих газах;
другий після каталізатора, так можна судити про коректність роботи цієї деталі.
Показання першого і другого датчиків порівнюються, що покращує діагностичну точність визначення несправності або проблеми. Якщо проблеми з паливною сумішшю, то вже перший кисневий датчик про це скаже. У разі, коли на другому з’являються нестандартні результати виміру, це вкаже на поломку каталізатора.
Навіщо потрібна обманка лямбда зонда?
Щоб сигналізація про помилку другого лямбда зонда (часто він є єдиним у вихлопній системі машини) зникла на приладовій панелі, встановлюють спеціальну обманку. З її допомогою комп’ютер авто працюватиме в штатному режимі і не бачитиме проблему. Таку обманку ставлять у ситуаціях, коли власники своїх автомобілів приймають рішення повністю видалити каталізатор.
Сам каталітичний нейтралізатор доволі дорого коштує, а для старих машин, яким понад 12-15 років, таку нову деталь деколи не так просто знайти, тому що їх уже зняли з виробництва. У цьому разі каталізатор видаляють з вихлопу, а за допомогою обманки лямбда зонда усувають появу помилки. Які варіанти таких виробів існують, і що вони собою являють?
Які варіанти обманок лямбда зонда існують?
У класичному випадку обманка лямбда зонда являє собою невеликий порожнистий болт з маленьким отвором, який відокремлює сам кисневий сенсор від відпрацьованих газів. На справжній і справний датчик потрапляє через такий отвір обмежена кількість вихлопних газів, і помилка не з’являється, цього виявляється достатньо.
Такий варіант обманки буде добре працювати для стандарту Євро-2 і Євро-3, однак для більш сучасних стандартів його вже не вистачить. Тому існують різні його різновиди, тут можна виділити:
- болт з отвором для Євро-2 і Євро-3, такий варіант ми й описали вище;
- для стандарту Євро-4 і Євро-5 ставиться емулятор лямбда-зонда, який являє собою каталізатор у мініатюрі. Він трохи змінює склад вихлопних газів і обмежує їхній доступ до сенсора, що призводить до позбавлення від помилки в ситуації, коли з вихлопної системи видаляється каталізатор;
- якщо перший або другий тип механічної обманки не допомагає, то ставиться в з’єднання між реальним сенсором і комп’ютером автомобіля плата, що змінює показання справжнього лямбда зонда на необхідні. Однак і цього не завжди вистачає;
- ще один фундаментальний варіант вирішення проблеми кисневого датчика, його повне видалення з системи вихлопу, і перепрошивка комп’ютера авто з відповідною зміною.
Останній пункт дуже небезпечний і може бути виконаний тільки фахівцями, які добре розуміються на програмах, що керують автомобілем, і мають їх. Такі програми мають бути змінені коректно, інакше автомобіль нестандартно працюватиме, що призведе до втрати потужності, перевитрати пального і більш швидкого спрацьовування основних деталей двигуна.
Для автомобілів зі стандартами Євро-2 і Євро-3 механічної обманки вистачає в переважній більшості випадків. Що вищий рівень екологічного стандарту, то важче вирішити проблему помилки кисневого датчика. Таке завдання вирішується для конкретної модифікації, марки і моделі автомобіля індивідуально.