
Одним із завдань вихлопної системи в сучасному автомобілі є здатність робити його роботу тихою. Це дає змогу комфортно почуватися людині й оточенню поруч із працюючим мотором. Якби системи вихлопу не було, а точніше не було такої його деталі, як глушник, то нам було б нестерпно неприємно перебувати неподалік від працюючого двигуна. Недарма в будь-якій країні, і Україна тут не виняток, існують норми за рівнем шуму, які допускаються для транспортних засобів.
Глушник робить тихим автомобіль, але стандартні моделі цієї деталі влаштовані таким чином, що, істотно знижуючи енергію звукової хвилі, вони водночас перешкоджають вільному перебігу відпрацьованих газів.
Гази потрапляють у середовище з сильним опором, у результаті виникає таке явище як протитечія. Він виявляється настільки сильним, що ускладнює виведення продуктів горіння паливної суміші з двигуна. В результаті мотор здійснює додаткову роботу для їх виведення, що позначається на зменшенні корисної потужності. Вирішити цю проблему допомагає прямоточний вихлоп.
Особливості будови прямоточного глушника

Яким чином працює вищеописаний механізм у стандартній системі вихлопу? Гасіння звуку в стоковому глушнику відбувається всередині банки. Хвиля звуку потрапляє в переходи, камери, на перфоровані патрубки, відбивачі тощо. Ними заповнений весь простір усередині корпусу глушника. Цей лабіринт дає змогу знизити енергію хвилі звуку до такого стану, який ми звикли чути від справного автомобіля.
При цьому цими ж каналами рухатимуться і відпрацьовані гази, і робити це їм буде важко. Сам по собі такий лабіринт створюватиме серйозний опір руху газів, так і породжується явище протитечії.
Тепер розглянемо будову прямоточного глушника. Зовні він може виглядати абсолютно точно так само, як стандартна деталь. Однак він матиме принципово іншу внутрішню будову. Прямоток складається з таких компонентів:
- вхідної та вихідної труби;
- герметично виконаного корпусу;
- внутрішньої перфорованої труби, що проходить на всю довжину корпусу від вхідної до вихідної труби і герметично з ними з’єднаної;
- звукопоглинального матеріалу, що заповнює простір усередині корпусу, розташованого між перфорованою трубою і стінками, часто таким матеріалом є базальтове волокно;
- системи кріплення і рівномірного розподілу наповнювача всередині банки;
- красивої насадки, що закінчує вихлопну трубу, вона служить для декоративних цілей.

Механізм роботи прямотока буде таким. Звукова хвиля потрапляє у внутрішню трубу з перфорацією, і на отворах починає розсіюватися. Після проходження будь-якого маленького отвору труби, вона буде поглинатися наповнювачем. Так виходить частково знизити рівень шуму.
Ефективність гасіння хвилі звуку в прямоточному глушнику гірша, ніж у штатного виробу, але при цьому абсолютно не створюється явище протитечії. Її можна звести до мінімуму, а за належного налаштування і збільшити корисну потужність двигуна. Це головне завдання прямоточного глушника, хоча найчастіше власники авто встановлюють його заради цікавого звучання, зі спортивними низькочастотними нотками.
Який вигляд має спортивний вихлоп в авто?

Можна сказати, що глушник прямоток в автомобілі створює оригінальне басовите звучання, а також допомагає ліквідувати явище протитечії. Однак тут є один нюанс. У стандартному вихлопі є й інші точки, а також деталі, які в змозі породжувати опір руху вихлопних газів. Приміром, це заводський каталізатор, де виникатиме опір.
Якщо ви розраховуєте від прямоточного вихлопу отримати надбавку в потужності, то правильно буде замінити всю систему на спортивну. У цьому разі заміні піддаються всі компоненти вихлопу. Якщо точніше, то нова тюнінгована вихлопна система матиме такий вигляд:
- змінюється колектор і всі сполучні труби;
- встановлюється спортивний каталізатор, (ця деталь може зовсім не встановлюватися, але тоді очищення відпрацьованих газів проводитися не буде);
- ставляться розгалужувачі потоку (Х-pipe, H-pipe, Y-pipe);
- монтується прямоточний резонатор;
- встановлюється глушник прямоток;
- на кінцеву трубу ставиться насадка.
Якщо вихлопний тракт розгалужується, то прямоточні резонатор і глушник можуть бути дубльовані по одному на кожен напрямок. У цьому разі також ставляться дві насадки. Розгалуження допомагає зменшити рівень шуму, а також створює м’який і більш глибокий, спортивний, звуковий ефект.
Повністю модернізований вихлоп у прямоточному виконанні дає надбавку потужності, для цього потрібно переналаштувати роботу й інших ключових систем. Надбавка може досягати аж до +15%, це залежить від потужності і типу двигуна. Недарма на спортивних автомобілях, створених для змагань, штатний тип вихлопу ніколи не використовується, оскільки тут важлива кожна «конячка». На серійному модернізованому авто відбуватиметься такий самий ефект.