
У сучасний легковий автомобіль є можливість встановити у вихлопну систему два основних типи глушників – стандартну і спортивну модель. Ці два типи істотно відрізняються за будовою і принципом роботи, хоча і створені для виконання одних і тих самих функцій. При цьому спортивний або прямоточний глушник, обидві ці назви можна вважати однаково правомочними, бо вони вказують на один і той самий виріб.
Давайте розглянемо різницю між двома цими типами глушників, на прикладі не тільки їхньої будови, а й принципу роботи.
Особливості будови прямотока і штатного глушника

Яку функцію виконує глушник будь-якого типу у вихлопній системі автомобіля? Йдеться про авто з наявністю в ньому двигуна внутрішнього згоряння. Тут можна виділити два базових призначення. По-перше, за допомогою цієї деталі автомобіль стає істотно тихішим і потрапляє під норми щодо шуму, які діють у нашій та інших країнах. По-друге, в цій деталі триває процес охолодження відпрацьованих газів, які далі безпечно виводяться за межі транспортного засобу.
На другій головній опції ми зупинятися не будемо, оскільки і прямоточний, і штатний глушник тут відіграють повністю однакову роль. Інтерес представляє здатність глушити звукову хвилю, що виникає в двигуні від вибуху паливної суміші. Однак спочатку зупинимося на будові заводського і спортивного глушника.
З яких компонентів усередині корпусу складається звичайний глушник:
- вхідний і вихідний отвори, які герметично з’єднані з трубами вихлопу;
- камери різного об’єму;
- перфоровані патрубки різної довжини і діаметра, розташовані в різних місцях;
- переходи між камерами;
- поверхні, що відбивають і розсіюють.

Якщо розглянути і вдуматися у внутрішню будову штатного глушника, то можна сказати, що вся ця система являє собою лабіринт. У цьому лабіринті відбувається розсіювання і поглинання енергії звукової хвилі. Якщо бути точним, то в заводській деталі енергія звукової хвилі перетворюється на теплову, а на виході ми чуємо звичну тиху роботу мотора. Звук розсіюється, розбивається і поглинається в цьому лабіринті, і це дуже ефективний спосіб зробити автомобіль не гучним.
Тепер розглянемо, з яких компонентів складається прямоток:
- перфорована труба з отворами перфорації різного розміру і геометрії, розташована по центру всередині корпусу виробу по всій довжині;
- труби, що герметично з’єднують з двох боків перфоровану трубу з рештою тракту;
- поглинач – звукопоглинальний матеріал, здатний витримувати температурні, механічні навантаження і високу вологість;
- систему кріплення поглинача, що перешкоджає його скочуванню або видуванню.
У прямоточному глушнику звук гаситься інакше. Тут звук розсіюється, потрапляючи на отвори пе рфорації внутрішнього патрубка, а потім поглинається звукопоглинальним матеріалом. Часто таким матеріалом виступає базальтове волокно. Цей спосіб менш ефективний у справі компенсації хвилі звуку, якщо його порівнювати зі штатним глушником, тому на виході з прямотока ми чуємо гучніший звук з переважанням низьких частот на підвищених обертах.
У чому принципові відмінності прямоточного і звичайного глушника?
Тепер можна перейти до відмінностей між прямотоком і стандартним стоковим глушником. І тут вмикається базове правило – вихлопною системою рухається не тільки звукова хвиля, а й відпрацьовані гази, які є продуктами згорілої паливної суміші. Коли ці гази потрапляють у лабіринт звичайного глушника, то їм важко рухатися всередині, вони відчувають великий опір.

Величина цього опору досить велика, щоб породити явище, яке носить назву протитечія. Як видно з назви, протитечія – це зворотний рух вихлопних газів по тракту, спрямований у бік працюючого двигуна. Щоб це явище компенсувати і штатно виводити з камер згоряння відпрацьовані гази, мотор витрачає на це роботу, а значить падає його ефективна потужність.
Ми маємо в стоковому глушнику чудову здатність гасити звук, але створювати проблеми мотору і знижувати його корисну потужність. Цих недоліків повністю позбавлений прямоток. Досить подивитися на його будову, щоб зрозуміти, що він не створює явища протитечії. У результаті звільняється від навантаження двигун, і ми отримуємо додаткову надбавку ефективної потужності. Саме тому такий тип глушників використовують у спорті, цим і виправдана його друга назва – «спортивний».
У прямотока є особливість, він гірше гасить звук, а значить робить ваше авто гучнішим. Цей недолік може таким і не бути, оскільки у автомобіля з’являється цікаве басовите звучання, що часто є бажаним результатом встановлення прямоточного глушника. Якщо правильно вибрати прямоток, то автомобіль впишеться за нормами шуму і не буде дратувати оточуючих. А ви отримаєте збільшення потужності і новий цікавий звук роботи двигуна.