
Багато власників автомобілів чули про те, що можна поставити замість штатного глушника його прямоточний аналог. Нерідко так і робиться, що призводить до часткових або навіть повних змін у будові вихлопної системи. Такий тюнінг призводить до корисних результатів, про які варто поговорити детальніше, і краще висвітлити тему, що таке прямоточна вихлопна система в авто, і в чому її відмінність від заводського вузла.
Чим відрізняється прямоточний вихлоп від звичайного?

Якщо ми хочемо зрозуміти відмінність штатного вихлопу від прямоточного, то нам не обійтися без розуміння, як працює і той, і інший тип вихлопної системи. До одних із важливих функцій роботи вихлопу в автомобілі належить компенсація рівня шуму від роботи мотора, а також відведення за межі транспортного засобу відпрацьованих газів. Є й інші функції, але в цьому контексті вони не становлять для нас інтересу.
Другий пункт зрозумілий – необхідно відвести відпрацьовані гази таким чином, щоб вони не потрапляли до салону автомобіля ні під час руху, ні при холостій роботі двигуна. Тут і стандартний, і прямоточний варіанти системи вихлопу виконують одну й ту саму роль.

З компенсацією шуму все трохи інакше. Одразу варто обмовитися, що заводський стандартний вихлоп, а точніше глушник, з цим завданням справляється істотно краще. Але за це доводиться платити. Річ у тім, що штатна система «відбирає» корисну потужність двигуна. Це явище відбувається через те, що у звичайному глушнику виникає зворотний рух відпрацьованих газів. Такий рух породжує сильний опір і тиск, спрямований у зворотний бік, по відношенню до природного потоку. Усе це в результаті ускладнює виведення продуктів згорілої паливної суміші з камер згоряння, на їхнє виведення витрачається робота мотора, а отже зменшується корисна потужність.
Таких недоліків позбавлений прямоточний вихлоп, він не забирає потужність, саме через це його ставлять на спортивні автомобілі, а сам по собі він має другу назву – спортивний. Щоб зрозуміти, чому це відбувається, варто детальніше розглянути будову звичайного і спортивного глушника.
Різниця в будові стандартного глушника і прямотока
Як гаситься звук у заводському глушнику? Внутрішня структура деталі складається з безлічі камер різного розміру, переходів на різних рівнях, відбивачів, перфорованих і неперфорованих патрубків, по-простому, лабіринту. Коли в цей лабіринт потрапляє звукова хвиля, то вона починає розсіюватися, гаситися, компенсуватися, її енергія перетворюється на теплову, а на виході ми отримуємо тиху роботу мотора.

Однак, коли цим же лабіринтом рухаються відпрацьовані гази, то це спричиняє сильний опір, а отже і появу зворотного тиску – протитечії.
У прямоточному глушнику такого явища не спостерігається, тут зовсім за іншим принципом гаситься звук. Це стане зрозуміло з будови прямотока. Ця деталь складається з таких компонентів всередині корпусу:
- перфорованого патрубка, що проходить по центру по всій довжині деталі всередині банки, такий патрубок герметично з’єднаний з трубами системи;
- пористого звукопоглинального матеріалу, який в змозі легко переносити вологість і підвищені температури;
- системи кріплення цього матеріалу, яка перешкоджає його видуванню і нерівномірному розподілу всередині.
Принцип роботи цієї конструкції наступний: звукова хвиля проходить через патрубок з перфорацією і на кожному отворі перфорації розсіюється, а потім поглинається розташованим усередині матеріалом, часто таким матеріалом виступає базальтове волокно.
У результаті частково звук вдається зробити тихішим і зменшити рівень його енергії. Такий механізм менш ефективний, але він абсолютно не створює опору руху відпрацьованих газів. Тому його використовують у спорті.
Навіщо встановлюють прямоточний глушник?

Так навіщо на звичайних автомобілях ставлять спортивний вихлоп, часто навіть професійного виконання. Тут можна вказати дві основні причини. Не можна не пройти повз і того, що майже завжди прямоточний глушник прикрашає естетична насадка від відомого бренду. Існує величезна кількість дизайнів таких насадок, а отже є можливість за їхньою допомогою суттєво та ексклюзивно прикрасити свій автомобіль.
Тепер про дві найважливіші причини встановлення прямотока:
- По-перше, і в основному, це дає можливість збільшити корисну потужність мотора. Якщо ставити тільки глушник прямоток, то приріст буде до 5%, в середньому 1,0 – 2,5%. Якщо переобладнати весь вихлоп у прямоточний, то до 15%. Конкретні цифри залежатимуть від параметрів двигуна і його типу.
- По-друге, звук роботи мотора змінюється, стає більш басовитим на підвищених обертах, набуває благородних агресивних ноток. Це дуже цінується автолюбителями, з цього приводу існують навіть конкурси на різних автошоу.
Якщо прямоточну систему підібрати правильно, то її наявність в автомобілі не порушить діючі у нас в країні норми за рівнем шуму від транспортних засобів, а значить і на штраф ви не потрапите. А якщо ви хочете, щоб ваше авто стало більш потужним, то такий варіант тюнінгу одне з рішень.